McDONALDISERING , - Fra gyldne buer til jernbur ?
Forord
Kapitel 1. Indledning 1.1 Problemfelt 1.2 Problemformulering 1.3 Afgrænsning af emne 1.4 Metode 1.5 Projektstruktur 1.6 Begrebsdefinitioner 1.6.1 Interagerende servicefag. 1.6.2 Reproduktionssfæren. 1.6.3 Kulturel arv. 1.7 Definition af McDonaldisering. 1.7.1 Taylorisme 1.7.2 Fordisme 1.7.3 McDonalds 1.7.4 McDonaldisering
Kapitel 2. Forbrug og globalisering 2.1 Forbrugets udvikling 2.1.1 Velstand efter verdenskrig 2.1.2 Forbrugets udvikling 2.2 Forbrugets nye betydning 2.2.1 Bourdieu og Baudrillard 2.2.2 Forbrugssituationen i dag 2.2.3 Det hyperreale 2.2.4 Symbol værdier 2.2.5 Forbrugets nye betydning for identitetsdannelsen 2.3 Globalisering 2.3.1 Globaliseringens udvikling. 2.3.2 Globalisering og transnationale selskaber 2.3.3 Globalisering - interkulturelle konsekvenser ? 2.4 Delkonklusion
Kapitel 3 McDonaldiseringen af de interagerende servicefag 3.1 De interagerende servicefag 3.1.1 Den hollandske undersøgelse 3.1.2 Kædebutikker 3.1.3 Servicestationer 3.1.4 Restaurationer 3.1.5 Dagligvarebranchen 3.1.6 Tendensen indenfor de interagerende servicefag 3.2. Case: Interview med medarbejder i en McDonaldiseret virksomhed 3.2 Opfølgning på case: 3.2.1 Konklusion på case 3.3 Delkonklusion
Kapitel 4 McDonaldiseringens konsekvenser 4.1 McDonaldiseringens konsekvenser 4.1.1. McDonaldiseringens rationalitet 4.1.2. Rationalitetens irrationalitet 4.1.3. McDonaldiseringens gyldne jernbur 4.1.4 Ritzers betingelser for McDonaldiseringens udbredelse 4.2 Friedman 4.2.1 Congoleserne 4.2.2 Ainuerne og Hawaiianerne 4.3 Omfanget af McDonaldiseringens konsekvenser i lokalt perspektiv 4.4 McDonaldiseringens konsekvenser i globalt perspektiv 4.5 Delkonklusion
Kapitel 5. konklusion5.1 Konklusion5.2 Perspektivering
Litteraturliste
Filer