Hvorfra ved jeg det, som jeg mener at vide om skole?!

For det første, så lære man mest af fiaskoer.  En lærere kan undskylde at eleven ikke lærte noget, fordi eleven var dum og / eller doven.  Men jeg var hverken dum eller doven.  Jeg har haft 13 dansk og ekstra-dansk lærere på folkeskole niveau.  Selvom de ikke alle var lige kloge og / eller effektive, så kan det ikke være deres skyld at jeg ikke kunne stave til "havde" efter jeg var gået ud af skolen.  Der må være en fejl, i den teknik de brugte.  En lærerig fiasko.

Mig og Min viden

En anden erfaring er at undervisnings-tiden ikke står i forhold resultatet.
Jeg gik nemlig på en privatskole, hvor lærerene, i en periode, var venstre­orienteret i alle mulige retninger, der ikke havde noget tilfældes.   Derfor var det meste undervisning aflyst, pågrund af lærermøder.  Resultatet var at eleverne blev langt dygtigere til at tale, men ikke væsentligt ringer på andre områder.

Dette skyldtes at eleverne jo var meget motiverede for den undervisning, som de fik, når de endeligt fik den.  Dels var eleverne vandt til at arbejde selvstændigt og kun spøge om det de ikke kunne forstå.
  Hvis du tager en regnebog og springer det over, som du kan forstå så kan du klare et år på fem uger!  Hvis altså du er matematisk begavet.  Når eleverne på nogen punkter kom bagefter var det først og fremmest fordi bøgerne var uegnet til selvstudium.  Elevene kunne ikke altid se når, at der var noget, som de ikke havde forstået.

Lærerefejlen | Hvorfor har jeg skrevet disse sider? | Peter Ole Kvint