Forside | Undervisning

Gør øvelse mester!?

Det er en gammel erfaring, at jo mere man øver sig på noget, jo dygtigere bliver man til det.
Nu er der det problem at læse, at regne og at skrive, ikke er noget naturligt for os mennesker.
Modsat det, at løbe, at hoppe, at klatre, at hamre, med mere fysisk arbejde.
Typisk vil man gøre store fremskridt i de første uger, der efter går det langsommer og langsommer for så, at gå helt i stå, i lange perioder.
Men hvis man ikke kan gøre støre fysiske fremskridt efter nogle uger, hvorfor tror lærerene så på at eleverne kan lære noget, af deres undervisning når eleven ikke har gjort fremskridt efter flere uger, måneder eller års undervisning?
Alt for ofte vil børn rammes af det problem at de ikke kan øve sig i at læse,   fordi de ikke kan læse.
Alt for ofte vil børn rammes af det problem at de ikke kan øve sig i at regne,  fordi de ikke kan regne.
Alt for ofte vil børn rammes af det problem at de ikke kan øve sig i at skrive, fordi de ikke kan skrive.
For at lære at hamre skal man kunne holde på en hammer
For at hoppe skal man kunne stå.
For at løbe skal man kunne gå.
Påstand:

En hver øvelse,
har sine forudsætninger.
Læsningen har mange forudsætninger.